Liczba transakcji bezgotówkowych rośnie z każdym kolejnym rokiem. Jest to już pewnego rodzaju standard, który znacznie ułatwia życie nie tylko konsumentom, ale również przedsiębiorcom, którzy decydują się na inwestycję we własny terminal płatniczy. Jeszcze nie we wszystkich placówkach usługowych czy handlowych można skorzystać z możliwości płatności kartą bankową, co przez wielu klientów uznawane jest za dość staroświeckie, a nawet kłopotliwe. Dlaczego zatem warto zainwestować w terminal płatniczy we własnej firmie?
Płatność za pomocą terminala płatniczego – jak to działa?
Może zacznijmy od tego, na jakiej zasadzie działają terminale płatnicze. Są to urządzenia, dzięki którym w sklepach, restauracjach, kinach czy nawet w prywatnych przychodniach zdrowia można dokonywać płatności bezgotówkowych.
Terminal płatniczy – karta płatnicza, telefon, smartwatch
Do zapłacenia za dany towar czy usługę nie jest wymagana wyłącznie karta płatnicza – transakcji można dokonywać za pośrednictwem przenośnego urządzenia posiadającego połączenie z kontem bankowym. Transakcje bezgotówkowe dokonywane poprzez smartfony czy smartwatche są coraz bardziej popularną formą płatności w wielu krajach, w tym również w Polsce. Można również wyróżnić usługę BLIK, czyli płatność kodem generowanym przez bankowość internetową.
Terminal płatniczy – dwa rodzaje transakcji bezgotówkowych
Terminale płatnicze obsługują transakcje bezgotówkowe na dwa sposoby: zbliżeniowo oraz po wsunięciu karty w urządzenie. Pierwszy rodzaj płatności dotyczy zarówno kart płatniczych, jak i płatności telefonem czy zegarkiem. Drugi natomiast wyłącznie karty płatniczej, który wymaga wprowadzenia kodu PIN niezależnie od kwoty transakcji. Co ważne, w przypadku płatności zbliżeniowych, transakcje powyżej 50zł również wymagają autoryzacji za pomocą PIN-u.
Terminal płatniczy – łączność z bankiem
Po dokonaniu płatności kartą lub urządzeniem mobilnym następuje, terminal płatniczy nawiązuje połączenie z bankiem za pomocą specjalnego centrum autoryzacyjnego. Płatność zostaje zaakceptowana lub odrzucona, najczęściej w wyniku braku środków na koncie lub awarii systemu bankowego.
Terminale płatnicze – wiele korzyści
Płatności bezgotówkowe w porównaniu z transakcjami gotówkowymi wydają się bardziej sprawną i przyjazną dla klienta formą płatności za towary czy usługi. Terminale płatnicze to nie tylko komfort, ale również bezpieczeństwo płatności bezgotówkowych.
Ponadto, obecność terminala płatniczego w punkcie sprzedaży czy punkcie usługowym to kreowanie pozytywnego wizerunku firmy, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy płatność kartą uważają za szybszą i bardziej przystępną formę płatności w sklepach czy restauracjach.
Płatności bezgotówkowe skracają średni czas obsługi klienta, zwłaszcza gdy płatności dokonuje się zbliżeniowo. Transakcje gotówkowe zajmują do kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu sekund dłużej, co w kontekście firm o dużym obrocie może mieć ogromne znaczenie.
Za pomocą terminali płatniczych można nie tylko zapłacić za swoje zakupy, ale również opłacić rachunki czy kupić doładowania telefonów komórkowych.
Polska Bezgotówkowa
Akcja, która ma na celu wsparcie małych i średnich przedsiębiorców w obsłudze transakcji bezgotówkowych. Polska Bezgotówkowa wiąże się ze zniesieniem opłat za instalację maksymalnie 3 terminali płatniczych oraz za ich użytkowanie przez 12 miesięcy. Po upływie tego okresu wysokość opłat za użytkowanie terminali płatniczych jest naliczana zgodnie z warunkami zawartej umowy.