Start-up: co to takiego?

by redakcja serwisu
Start-up

Co rusz możemy spotkać się z określeniem startup, jednak nie wszyscy do końca zdają sobie sprawę z jego faktycznego znaczenia. Termin „startup” często utożsamiany jest z założeniem nowego przedsiębiorstwa, co w praktyce ma jednak zgoła odmienne znaczenie. Owszem, start-upy to całkiem nowe twory gospodarcze, jednak nie każda nowa firma na polskim rynku biznesowym może określać się właśnie takim mianem. Nie każdy młody przedsiębiorca może nazywać siebie startupowcem, chociaż w ostatnim czasie jest to dość modne sformułowanie, jednak nagminnie używane zatraca swoje znaczenie. Zatem czym jest start-up i czym różni się od działalności zwykłego przedsiębiorstwa?

Czym jest start-up?

W telegraficznym skrócie, start-up polega na założeniu firmy, która nie ma gwarancji powodzenia na rynku biznesowym. Star-up często opiera się na innowacyjnym zamyśle i przeciera szlaki dla podobnych usług na rynku w przyszłości. Założyciel start-upu musi liczyć się z ryzykiem, jakie wiąże się z wprowadzeniem na rynek całkiem nowego, autorskiego pomysłu na produkt, usługę czy technologię.

Startupowcy powinni zatem wykazywać się dużą kreatywnością i odpornością na stres, która w sferze biznesu jest niezwykle istotna. Start-upy mają o tyle trudne zadanie, że wprowadzają na rynek produkty czy usługi, których nikt nigdy nie udostępniał szerszemu gronu odbiorców.

Dlaczego właśnie start-up?

W Polsce coraz częściej pojawiają się start-upy, co może świadczyć o odwadze i kreatywnym podejściu do biznesu. Dlaczego start-up staje się coraz częściej spotykanym modelem biznesowym? Młodzi ludzie szukają nowych możliwości związanych z globalizacją i prężnym rozwojem cywilizacji na całym świecie, a start-upy dają początek całkiem innowacyjnym pomysłom, które mogą zrewolucjonizować dotychczasowe spojrzenie na niektóre aspekty życia codziennego. Wielu początkujących przedsiębiorców kopiuje pomysły na biznes doskonale już znane i sprawdzone, a start-up daje możliwość zaproponowania klientom czy usługobiorcom całkiem innowacyjnego tworu, który może dać początek długoterminowych zmian w danym sektorze gospodarki.

Firma a start-up – gdzie leży granica?

Wyjaśniliśmy już, że start-up jest formą działalności gospodarczej, której głównym założeniem jest innowacyjność, a gwarancja sukcesu nie jest wcale taka oczywista. Start-upy często nie posiadają długofalowego biznesplanu i bazują na elastyczności i zmienności. Prowadzenie tradycyjnej firmy natomiast jest sumą doświadczeń związanych z rzetelnym badaniem rynku, modernizacją istniejących już modeli biznesowych i jasnym określeniem profilu działania przedsiębiorstwa. Trudno nazwać start-upem kolejny salon kosmetyczny, sklep spożywczy czy studio tatuażu, gdyż w skali krajowej czy europejskiej mamy ich pod dostatkiem.

Start-up – jedna, wielka niewiadoma

Start-upy charakteryzują się również skrajną niepewnością – niektóre znikają z mapy biznesowej szybciej niż się pojawiły. Nikt nie gwarantuje, że dany „eksperyment” biznesowy sprawdzi się w takim stopniu, jak wyglądało to w początkowym zamyśle pomysłodawcy. Dlatego też wielu start-upowców szuka swojej szansy w Internecie, który daje zdecydowanie największe możliwości, a przede wszystkim – zasięgi. Działając w sieci nie narażamy się na wysokie koszta związane z kampanią reklamową czy działaniami marketingowymi. Wielu start-upowców bazuje na swoich zasięgach w social mediach, co jednak nie daje gwarancji sukcesu.

Zobacz również te artykuły

Zostaw komentarz