Sesje biznesowe stają się współcześnie bardzo modne. Coraz więcej przedsiębiorców poważnie rozważa wykonanie profesjonalnego portretu biznesowego. Wizyta u fotografa budzi jednak wiele wątpliwości. Nie zawsze wiemy do kogo powinniśmy się udać, ani ile zapłacić za portret biznesowy. Co powinna wiedzieć osoba, która rozważa wykonanie zdjęć mających zbudować jej wirtualny wizerunek?
Zdjęcie: Beatrice Bouchet, Prezes zarządu B&B Hotels Polska
Portret Biznesowy: Krzysztof Zaleski
Czym jest portret biznesowy?
Zanim rozpoczniemy rozważania dotyczące ceny sesji biznesowej, powinniśmy dowiedzieć się czym właściwie jest portret biznesowy. Klient fotografa biznesowego musi zdawać sobie sprawę, że płaci za coś więcej niż tylko zdjęcie w eleganckim garniturze. Celem zwykłego portretu jest ukazanie naszej powierzchowności w sposób jak najbardziej atrakcyjny. Od zdjęć biznesowych oczekuje się znacznie więcej. Ich celem jest umożliwienie nam wykreowania wizerunku ekspertów w swojej branży. Nie oznacza to wcale, że taka fotografia jest oszustwem. Wręcz przeciwnie – musi być spójna i prawdziwa. W przeciwnym wypadku nie przekona do nas odbiorców. Zadaniem fotografa biznesowego jest więc uwypuklenie tych naszych cech, które są szczególnie ważne w pracy, którą się zajmujemy. Jest to zadanie bardzo trudne i wymaga wiedzy i wielu lat doświadczenia.
Za ile zdjęć musimy zapłacić?
Osoby zastanawiające się nad wyceną sesji biznesowej muszą mieć świadomość, że nie płacą za ilość zdjęć, a za trud, wiedzę i doświadczenie fotografa, który przy pomocy swoich fotografii umożliwia im kreowanie wizerunku. Pamiętajmy, że jakość portretów biznesowych może się znacząco różnić. Zdjęcie wykonane przez profesjonalnego, doświadczonego fotografa będzie na siebie zarabiać nawet przez wiele lat. Z kolei nieprofesjonalna fotografia może bardzo nam zaszkodzić. Potencjalni odbiorcy naszych produktów i usług wyrobią sobie zdanie na nasz temat sugerując się wyłącznie fotografią (zwłaszcza, gdy kontakt jest jedynie wirtualny). Niespójne zdjęcie sprawi, że nie wzbudzimy w nich zaufania. W efekcie mogą zrezygnować ze współpracy z nami.
Z powyższych względów zamawiając portret biznesowy nie płacimy za ilość zdjęć, a ich jakość. Cena nie będzie się znacząco różnić, gdy wybierzemy jedno zdjęcie lub nawet kilkanaście fotografii.
Wpływ na cenę ma natomiast to, gdzie zdjęcie będzie udostępniane. Fotografie przeznaczone do mediów społecznościowych wymagają mniej pracy niż zdjęcia na bilbordy, dlatego są od nich tańsze.
Klient, który korzysta z usług wizażystów i fryzjerów współpracujących z fotografem biznesowym musi uwzględnić ich usługi w końcowych kosztach.
Jakie czynniki składają się na końcowy efekt?
Na końcowy efekt w postaci portretu biznesowego składają się kwestie techniczne (na przykład sceneria i oświetlenie), za które odpowiada fotograf, porady dotyczące pozowania do zdjęć, pomoc w ustalaniu jakie rezultaty chcemy osiągnąć, a także współpracę przy selekcji fotografii (doświadczony fotograf często lepiej od klienta wie, które ujęcia będą najskuteczniejsze).
Najlepszy portret biznesowy w Warszawie?
Osoby zamierzające wykonać portret biznesowy w dużym mieście (na przykład w Warszawie) znajdą wiele ofert fotografów biznesowych. Należy zdawać sobie sprawę, że nie każdy, kto tytułuje się jako fotograf biznesowy jest w stanie zaoferować nam wysokiej jakości zdjęcia (do wykonywania zawodu fotografa w Polsce nie są potrzebne żadne kwalifikacje). Z tego względu przed nawiązaniem współpracy powinniśmy zapoznać się z portfolio wybranego fotografa.