Coaching to w ostatnich latach modne pojęcie. Zawód, którego nauki, podejmuje się coraz więcej osób, wraz z rosnącym zainteresowaniem ze strony klientów. Rozwój osobisty, budowanie zespołu, tworzenie marki osobistej lub firmowej, sesje terapeutyczne – właśnie w takich dziedzinach przydaje się praca z coachem. Poznawanie samego siebie, swoich mocnych i słabych stron, a także rozpoznanie tego, z czym inni sobie radzą lepiej a z czym gorzej, wymaga to odpowiednich narzędzi.
Jak wyglądają karty coachingowe?
Zazwyczaj mają formę zwykłych kart do gry, jednak ich format zależy od przeznaczenia. Karty wykorzystywane przy pracy z zespołami czasami mają bardziej nieregularne wymiary, aby ułatwić rozmowy w kilkuosobowym gronie.
Na kartach znajdują się obrazy, symboliczne prezentowanie pewnych treści, które metoda skojarzeń, pojawiają się w głowach uczestników w trakcie szkoleń, kursów, konsultacji. Podczas pracy wybierane są karty z konkretnych zestawów, do realizacji ćwiczeń z zakresu storytellingu, design thinking, team buildingu czy samorealizacji. Dopracowane grafiki, pełne wyrazistych kolorów, motywów tematycznych, cytatów i pytań skłaniających do głębszego przemyślenia.
Jakie talię kart coachingowych proponowane są do pracy z uczestnikami?
Spośród oferowanych na rynku talii, nie sposób wybrać takich, które sprawdzają się w pracy z każdą osobą lub grupą, można jedynie postarać się wymienić pewne wspólne cechy, takie jak:
- inspirująca symbolika zdjęć,
- estetyka fotografii,
- pogłębione pytania, poruszające niejednoznaczne kwestie,
- określenie wartości w postaci jednego słowa, pojęcia,
- dobieranie cytatów i tematyki, zazwyczaj związanych z podróżą, wyznaczaniem celów, kierunkami działań,
- praktyczność – poręczne opakowanie, dodatkowe akcesoria, instrukcja użytkowania.
W zależności od tego, co chce się osiągnąć w trakcie danego spotkania, dobiera się talie na podstawie doświadczenia coacha.
Szkolenia w grupach zazwyczaj przeprowadza się na zasadzie: każdy uczestnik losuje lub wybiera po jednej karcie, band która następnie pracuje, wykonując dane ćwiczenie. Przy pracy indywidualnej sytuacja wygląda podobnie, jest jednak skoncentrowana na indywidualnej konsultacji, zamiast na dyskusji grupowej.
Jakie talię kart coachingowych są popularne na rynku?
Przykładowymi taliami, które nie wyczerpują bogatej oferty na rynku polskim i zagranicznym, są:
- Points of you
- Jupitajnia
- ADD… ING
- Drzwi do ja
- Story cubes
- INNOVA
- Zwrotnica
- At my best strength cards
- Stop map do celu
- 4 żywioły
Proces pracy z kartami przebiega etapami. Najpierw należy ustalić stan obecny, rzeczywisty, czyli to, w jakiej sytuacji się aktualnie znajduje dana osoba. Czasami jest to trudne, przez co stosowanie symboli reprezentujących podświadoma wiedzę, odpowiedź, której świadomość nie akceptuje lub nie zauważa, jest bardzo praktycznym i ciekawym sposobem na zbudowanie prosta do dalszej pracy.
Następnie poszukuje się rozwiązać, nowych ścieżek, którymi można podążyć, aby zmienić sytuację – czyli, stan do jakiego chce się dotrzeć lub odbyć podróż. Ustala się to na początku, w pierwszym kroku.
Odkrywanie ukrytych potrzeb, lęków, marzeń za pomocą ciekawie skomponowanej fotografii dla wielu osób jest skuteczniejszym sposobem niż używanie duch słów. Interpretując obraz, ujawnia się wiele informacji, o których można nie zdawać sobie sprawy.
To również sprawdzona technika integrowania ze sobą ludzi. Bez konieczności używania skomplikowanych słów czy głębokich refleksji, można opowiedzieć o tym, jak postrzega się obrazek, jednocześnie przekazując wiele cennych informacji innym. To bardziej komfortowe rozwiązanie, sprawiające także sporo zabawy, kiedy wykorzystuje się je kreatywnie (np. w pracy z dziećmi czy rodzicami, parami lub przyjaciółmi).